En riktig dagiskille!

Började inskolningen på dagis tisdagen den 12 januari. Hann vara där tisdag, onsdag och torsdag.. för sen spydde lilleman torsdag kväll.
Blev hemma fredag, med förhoppning om att kunna fortsätta inskolningen på måndagen.

Lördag kväll spydde han igen, vilket betydde inget dagis förrän tidigast onsdag.
Tisdag kväll hade han fortfarande kraftig diarré, samma onsdag. Så inget dagis.
Även torsdagen var han dålig i magen, och då kändes det meningslöst att gå bara fredagen så han fick bli hemma även då.

Men måndagen där efter körde vi hårt med inskolningen. Redan på tisdagen fick den av oss som var med, börja sitta i personalrummet. Redan på torsdagen fick jag lämna honom själv där. Fredagen gick han full dag (vilket betyder 9-15, dom tider han kommer vara på dagis framöver).

Inskolningen gick superbra! När han fick äta lunch på dagis första gången så hade han ätit superbra. Och det fortsatte, och håller i sig än. Får alltid beröm över hur duktig han är att äta. Både att han äter mycket, men också att han äter så bra själv.

Första gången han skulle sova på dagis så hade det gått helt problemfritt, och dom var imponerade. Dom hade aldrig tidigare varit med om ett nytt dagisbarn som sovit så bra från första stund. Han sover runt 2 timmar på dagis (12-14), vilket är helt perfekta tider. För då hinner han bli trött och kommer i säng tidigt på kvällarna (runt 19-19:30). Detta är viktigt för mig dom dagar jag har honom, för jag vill slippa stressa på mornarna. Men det känns som man börjat få in lite rutin över det hela, så man kommer hemifrån tidigare och tidigare för varje dag, vilket leder till att jag kommer tidigare och tidigare på jobbet för varje dag.

Vid lämningen på morronen så brukar han oftast grina en del, men det går över snabbt säger dom.
När jag hämtar honom (och gud ska veta hur jag varje dag längtar efter att få hämta honom på dagis), så hör man en del barn säga direkt när jag kommer in på avdelningen: "Nu kommer Olivers mamma!".
Det är inte alltid som lilleman märker att jag kommer, utan jag brukar kunna stå och titta på honom medans han leker, och då går flera barn fram till honom och säger: "Din mamma är här Oliver."
När vi går ut från avdelningen så säger fröknarna: "Ska vi säja hejdå och vinka till Oliver nu då?" Och då börjar alla barn vinka, och dom som pratar säger "Hej då Oliver!"

Tar oftast närmare en halvtimme från att jag kommer dit tills vi är på väg därifrån. Men det gör inget.

Fröknarna har sagt från första gången han var där en hel dag själv, att "han är en riktig dagiskille". Det känns såå skönt att höra!
Det känns skönt att höra att han äter bra och att han sover bra. Tycker dessutom det är såå roligt för honom att äntligen få leka med en massa andra barn. Det gör verkligen gott för honom.

Kommer köra på dessa tider på dagis ett tag till, antagligen hela februari ut. Om det fortfarande går lika bra då så ska jag utöka tiden till 16. Dels för att jag ska få jobba lite mer, men även för att han ska få leka lite mer. För oftast så hinner han bara leka på förmiddan, innan lunch. För efter lunch så sover han. Och han sover ända fram till mellis. Och oftast så kommer jag medans dom fortfarande sitter och fikar. Så det skulle nog vara roligt för honom att få stanna kvar och leka lite mer.

Sen så småningom så ska vi nog börja komma dit redan till frukost. Dock gruvar jag mig för det, för då blir det ännu stressigare för mig på mornarna.
Men lyckas man få hans nattsömn anpassad efter det, så skulle jag juh hinna gå med han på dagis, och sen skynda mig hem och hinna göra mig själv iordning också. Så slipper jag kliva upp okristligt tidigt varje morgon.

Jo, ang diarrén han hade i samband med magsjukan.. antingen berodde det på att han var kass i magen efter att ha varit sjuk några dagar.. eller så berodde det på dom två tänder som då var på väg upp. =) Elfte och tolfte tanden har kommit. Lite roligt även att av dessa tolv tänder så är fyra av dom kindtänder. Och dom kindtänderna är inte dom tänder som kommit senast..

Publicerat den: 2010-02-05 kl 21:55:35 | Kommentera här! 1 st


Kommentarer
Helena

Va skönt att det går bra för han:) Härligt att han verkar trivas! Det måste ju kännas jätteskönt för dej också. Är imponerad hur du hinner med allt. Jag har bara mej själv att fixa för och jag tycker inte att tiden räcker till. Du e duktig du gumman!:)



Så gulligt det där när barna känner igen de andras föräldrar och så. Det minns jag sen jag jobba på dagis. Dom där kommentarerna kom alltid varje gång en förälder kom in genom dörrn. Ungar e ju härliga:)



Puss

Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: