Andra trimestern

Vet att Tanya var fundersam över det här med trimester. Ärligt, så hade inte jag heller någon aning om vad det var, hahah. Tills nu, när jag var tvungen att ta reda på det.



Trimester, en tidsperiod om tre månader som traditionellt används i samband med kvinnans graviditet. En graviditet består av första, andra och tredje trimestern, totalt 9 månader.

  • Under den första trimestern genomgår embryot den grundläggande utvecklingen som gör att det börjar likna en människa mot slutet av perioden. De flesta missfall sker under den här tiden.
  • Under den andra trimestern övergår embryot till ett foster. Fostret kan under den här tiden inte överleva utanför livmodern.
  • Under den tredje trimestern börjar fostret förbereda sig för ett liv utanför livmodern och kan överleva en för tidig förlossning.


Källa: www.wikipedia.se


familjeliv.se har dom utvecklat det hela lite.

Trimester 1 - vecka 1-13
Trimester 2 - vecka 14-27
Trimester 3 - vecka 28-40

Jag befinner mig alltså i andra trimestern nu. =)

Publicerat den: 2008-03-05 kl 19:01:16 | Kommentera här! 2 st


Kommentarer
Tanya

aah, så det är så det liggert ill =) nu blev man jue iaf lite klokare. =)

Soya

Och jag är i första trimestern i drygt 1 vecka till :)

2008-03-09 @ 21:02:19
Länk: http://abstinence.blogg.se
Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: