Förlossningsberättelse

Lördagen den 19 juli 2008 hade vi besök av Tobias och Ylva. Vi grillade och hade trevligt. Avslutade kvällen med en film. Som vanligt så somnade jag till, eftersom jag egentligen inte ens var intresserad av filmen.
När dom farit hem senare på natten, så förflyttade jag mig till sängen. Där somnade jag om inom kort.

Vid 2-tiden vaknade jag för ett, vad jag trodde var, vanligt toabesök. Sen tog jag mig inte därifrån. Kände mig kissnödig hela tiden. Satt en stund till, och det kom några droppar. Så höll det på ca 1 timme.

Helt plötsligt fick jag en smärta i magen, som bäst kan liknas med kraftiga menssmärtor. Det var riktigt obehagligt. Slutade med att jag inte kunde gå upprätt (men jag kunde iaf gå), och A kunde se smärtan i mina ögon.
Bad honom ringa till förlossningen, som tyckte att vi skulle komma in direkt om vi hade möjlighet.
A hade druckit öl tidigare på kvällen, så han ringde till Ylva, som kom och hämtade oss inom kort.

Kom in på förlossningen. Vägde in mig. 67kg.
Hade kraftiga värkar hela vägen in.
Fick lägga mig på en säng. CTG kopplades på, för att registrera barnets hjärtljud samt hur ofta värkarna kom. I början var det ca 4-5 minuter mellan varje, men ganska snart var vi nere på 2 minuter.
Smärtan som kom med varje värk är det värsta jag någonsin känt. Nu vet jag vad folk menar, som säger att det är i stort sett omöjligt att tänka på andningen när man ligger där.
Vid varje värk, så fick jag sån panik. Jag krampade fast i allt jag kunde hitta på sängen. Jag skrek.
Men trots det så försökte jag verkligen andas på rätt sätt. Och tydligen hade jag lyckats rätt bra med det.

Efter 30 minuter med CTGn, skulle dom känna hur pass öppen jag var. 10 cm. Bara så där. Detta innebar; ingen bedövning för mig. Jag fick klara mig med lustgasen.
Värkarna fortsatte, och jag ville inget hellre än att krysta på. Så det var bara att tuta och köra. Och vilken lättnad, när man äntligen fick hjälpa till. Det lindrade en hel del. Lustgasen gjorde varken till eller från. Glömde bort den mest hela tiden, just för att det inte kändes nå bättre.

Kl 06:04, söndagen den 20 juli 2008, tittade våran son ut. Han var, och är, det absolut vackraste jag någonsin sett. 3120 gram, 48cm lång. En välskapt liten pojke.
Han skulle egentligen inte komma ut förrän i augusti, närmare bestämt 080808. Så det blev några veckor tidigare.

Förlossningen avslutades med 6 stygn i underlivet. På insidan. Även där gjorde jag ett jävligt bra jobb, som lyckades undvika att spricka mer. Barnmorskorna var väldigt imponerade över mitt jobb, och dom tyckte det var väldigt bra gjort att ha det avklarat på sammanlagt 4 timmar. Som förstföderska dessutom..

Publicerat den: 2008-07-26 kl 00:28:20 | Kommentera här! 7 st


Kommentarer
FREIJAS MAMMA - Caroline.

Haha det är nästan som att läsa min egen förlossningsberättelse. Läs den om du orkar finns i spalten till vänster i min blogg : ) Klarade mig också helt utan bedövning inte ens lustgas för den fungerade inte. Du får dig nog ett gott skratt om du läser min för våra förlossningar var otroligt lika.

2008-07-26 @ 00:35:47
Länk: http://freijasmamma.blogg.se/
steelneck

grattis :)

2008-07-26 @ 00:37:01
Länk: http://steelneck.blogg.se/
FREIJAS MAMMA - Caroline.

Jo absolut! : ) Vart bor ni någonstans? Om man får fråga det, hehe.

2008-07-26 @ 00:47:47
Länk: http://freijasmamma.blogg.se/
Tanya

fasen va bra jobbat gumman, du är så sjukt stark och den modigaste jag vet =) "de va bara å tuta å köra" haha.. Det var jue som bara å hänga på lillkillen då, som hade så brottom ut.. =) inte så mkt å säga til om där.

Angelica

Vad fint att dig att dela din berättelse! Synd att du inte kunde komma igår (och att vi valde att inte gå till kvarnback först) det var jättetrevligt iallafall. Blir väl ett riktigt 10-års nästa sommar då kanske tiden är bättre! Så måste jag ju fråga hur du trivts med oljorna? Och smörjer du fortfarande? Kram

2008-07-26 @ 09:38:12
Länk: http://anejlica.blogg.se/
Maria

Lät ju som att det gick super smidigt det dära, härligt =)

Kram

2008-07-27 @ 05:51:56
Länk: http://iamiamaria.blogg.se/
Ann-Louise [En bulle i ugnen]

Herregud kvinna! Det här var inte dåligt jobbat. Jag är helt imponerad. Kram

2008-09-22 @ 12:46:26
Länk: http://annlouise.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: