Symfys-fundus mått

Vilket jäkla ord alltså. Hahaha.
Vad är då detta?

Måttet mellan symfysen (blygdbenet) och fundus (livmoderns övre del) är ett mått på livmoderns storlek och därmed också ett grovt mått på barnets tillväxt. Vid varje besök hos barnmorskan i senare delen av graviditeten mäts detta mått och förs in på en kurva som finns på mödravårdsjournalen. Skulle tillväxten plötsligt avvika från den kurvlinje man tidigare följt så brukar det föranleda en extra kontroll av barnets tillväxt med ultraljud.


Tillfälliga avvikelser i kurvan/måtten är faktiskt vanliga och kan t.ex. bero på att olika personer mäter på olika sätt. Det bästa är om en och samma barnmorska är den som alltid mäter din växande mage.


Var som sagt till BM idag, mätte magen och tog lite prover. Mitt SF-mått ligger nu i v 25+2 på 25. Ganska normalt, tydligen. Och tydligen så ska man helst inte ligga för högt heller. Så jag är ganska glad ändå att jag inte är så mkt större än vad jag är ännu. Och ännu gladare är jag att jag ligger inom den "normala" kurvan, trots att jag själv aldrig trodde det.

Så från och med nu kommer jag även att lägga upp den här kurvan i bloggen, så att man kan följa hur magen växer. Vet dock inte hur ofta man mäter magen nu framöver. Hur som helst så ska jag till BM igen om ca 2 veckor. Härligt att det blir lite tätare mellan besöken =) Man känner sig så lugn efter att ha varit där.

Publicerat den: 2008-04-28 kl 21:52:29 | Kommentera här! 0 st


Kommentarer
Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: